آزمایشاتی برای بررسی عملکرد تیروئید


آزمایشاتی برای بررسی عملکرد تیروئید

غده تیروئید یک اندام غدد درون ریز کوچک به شکل پروانه است که در جلوی گردن قرار دارد. عملکرد اصلی غده تیروئید تولید هورمون است.

هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد موجود در جریان خون ترشح می شوند. دو هورمون اصلی تولید شده توسط غده تیروئید تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) است. غده برای تشکیل آنها به ید احتیاج دارد که بدن انسان عمدتا از محیط خارجی بدست می آورد.

عملکرد سلاح غده تیروئید توسط دو ارگان غدد درون ریز دیگر واقع در مغز - هیپوتالاموس و هیپوفیز کنترل می شود. هیپوتالاموس اطلاعاتی در مورد تمام غدد موجود در بدن انسان و فعالیت آنها دریافت می کند. وقتی اطلاعات دریافت می کند که سطح هورمونهای T3 و T4 ترشح شده از غده تیروئید کم است و متابولیسم کند می شود ، در نتیجه هورمون آزاد کننده تیروتروپین آزاد می کند. این هورمون به غده هیپوفیز رسیده و آن را تحریک می کند تا هورمون محرک تیروئید ترشح کند ، که به غده تیروئید می رسد و عملکرد تحریک سلول های خود را برای افزایش ترشح T3 و T4 دارد.

آزمایشات زیادی وجود دارد که می تواند سطح T3 ، T4 ، هورمون تحریک کننده تیروئید (TTH ، TSH) را اندازه گیری کرده و عملکرد تیروئید را ارزیابی کند.

آزمایش اندازه گیری سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TTH)
معمولاً مطالعه عملکرد تیروئید با مطالعه این هورمون آغاز می شود. این یکی از بهترین آزمایش ها برای تشخیص پرکاری تیروئید است - افزایش ترشح هورمون های تیروئید و کم کاری تیروئید - کاهش هورمون های تیروئید. سطح TTX معمولاً در پرکاری تیروئید و بالعکس در کم کاری تیروئید کاهش می یابد. در بیمارانی که غده تیروئید به درستی کار نمی کند ، با افزایش ترشح T3 و T4 قادر به پاسخ به سطح TTX بالا نیست.

اندازه گیری سطح تیروکسین (T4)
تیروکسین به دو شکل - کسری آزاد و محدود موجود است. کسر آزاد در آزمون ها اندازه گیری می شود. در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید ، سطح T4 افزایش یافته و بالعکس در کم کاری تیروئید کاهش می یابد. تعیین هر دو TTX و T4 می تواند ایده بهتری از نحوه عملکرد غده تیروئید ارائه دهد.

آنتی بادی های تیروئید را جستجو کنید
سیستم ایمنی بدن با تولید آنتی بادی هایی که توسط لنفوسیت ها تشکیل می شوند ، ما را در برابر باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. در بخش عمده ای از بیماران مبتلا به بیماری تیروئید ، می توان آنتی بادی هایی یافت که هم غده را تحریک می کنند و هم آن را غیرفعال می کنند. تشخیص آنتی بادی های خاص ممکن است به شناسایی علت عملکرد نامناسب تیروئید کمک کند.

علاوه بر آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون تیروئید ، آزمایشات ابزاری نیز می تواند انجام شود. این شامل:

سونوگرافی غده تیروئید
این معاینه برای بیماران بدون درد است و از طریق سونوگرافی می توان از اندازه غده تیروئید و وجود گره یا تشکیلات پاتولوژیک دیگر که نشان دهنده اختلال در عملکرد غده است ، مطلع شد.

تست جذب ید
این آزمایش اغلب در بیمارانی که مشکوک به پرکاری تیروئید هستند انجام می شود. این آزمایش میزان یدی را که غده برای تولید هورمون جذب می کند بررسی می کند. از کپسول ید رادیواکتیو استفاده می شود. با استفاده از دستگاه مخصوص در 4 و 24 ساعت ، میزان جذب ید رادیواکتیو توسط غده را اندازه گیری کنید.


[ بازدید : 167 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 2 بهمن 1399 ] [ 23:32 ] [ حجت اشرفی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]