سل ریوی - اشکال بالینی


سل ریوی یک روند عفونی التهابی است که سیر مزمن دارد. با انواع مختلفی از تظاهرات بالینی ، رادیولوژیک و پاتاتانومیک مشخص می شود. استفاده از طبقه بندی زیر از فرم های بالینی ریه پذیرفته شده است:

کمپلکس سل اولیه
مجموعه اولیه شامل 3 جز است - یک عارضه اصلی که به آن تمرکز گون نیز گفته می شود - التهاب خاص پارانشیم ریه به اندازه حدود 2 سانتی متر ، لنفانژیت (التهاب خاص سیستم لنفاوی) و لنفادنیت (التهاب خاص یک یا چند مورد) است. غدد لنفاوی هیلار).

این فرم بالینی خفیف است - همراه با سندرم مسمومیت خفیف ، به استثنای بیماران سرکوب شده سیستم ایمنی و کودکان خردسال ، که ممکن است دچار عوارض شوند.

سل غدد لنفاوی داخل قفسه سینه
این فرم بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و عمدتا بر روی غدد لنفاوی نای تراشه ای تأثیر می گذارد. با علائم خفیف - مسمومیت خفیف و سندرم برونش ریوی رخ می دهد. در روند بهبودی ، کلسیفیکاسیون در غدد لنفاوی درگیر تشکیل می شود.

سل هماتوژن منتشر شده است
بسته به مصونیت بیمار ، میزان و حدت عامل ایجاد کننده ، 4 فرم بالینی وجود دارد - سپسیس سل ، سل حاد شیری ، سل منتشر حاد و مزمن هماتوژن.



1. سپسیس سل یک شکل بسیار شدید است ، در اکثر موارد کشنده است. نادر است - عمدتا در بیماران مبتلا به نقص ایمنی.

2. سل حاد شیری به طور عمده در اوایل کودکی اتفاق می افتد و با شیوع منفرد بیماری و درگیری همزمان چندین اندام مشخص می شود. 3 زیر فرم وجود دارد - حصبه با علائم گوارشی مشخص ، یادآور تب تیفوئید - حالت تهوع ، استفراغ ، درد شکم ، یبوست متناوب با اسهال. زیر فرم دوم مننژ است - مننژ را تحت تأثیر قرار می دهد ، در مرحله 3 اتفاق می افتد و با علائم تحریک مننژورادکولار همراه با سردرد شدید ، طاقت فرسا ، سفتی گردن و تغییرات هوشی مشخص می شود. آخرین زیر فرم ریوی است که با سرفه شدید ، دردناک ، خشک و سندرم مسمومیت شدید بروز می کند.

3- سل منتشر خونساز تحت حاد با بیش از 1 افزایش اتلاف لنفاوی در چند هفته مشخص می شود. دوره های بین تکانه های فردی کوتاه است و بنابراین در ریه یابی تغییرات در یک مرحله از رشد است و تصویر بالینی با سندرم مسمومیت متناوب و دوره های نوری مشخص می شود.

4- سل مزمن هموژن منتشر در چندین انفجار برای مدت زمان طولانی تر مشاهده می شود و از نظر یافته های پاتوآناتومیک و نیز از نظر بالینی دارای چندشکلی بارز است - دوره های متناوب زوال و دوره های طولانی بهبود قابل توجه. تصویر بالینی متنوع است و ممکن است شبیه بیماری های مختلفی باشد که ارگان ها و سیستم های دیگر را درگیر می کند.

سل کانونی
این شکل اولیه سل ثانویه است ، سیر نسبتاً خفیفی دارد و درگیری محدودی از پارانشیم ریه دارد. نسبتاً نادر است و با مسمومیت خفیف اتفاق می افتد. کانونی نامیده می شود زیرا پلموگرافی سایه های گروهی (کانونی) را نشان می دهد ، معمولاً یک طرفه و زیرموضوع.

سل نفوذی
نوع ثانویه سل ، که در آن تمایل به پوسیدگی و ایجاد حفره وجود دارد. وجود یک نفوذ مشخصه است. انواع زیر سل نفوذی متمایز می شود: نفوذ گرد ، نفوذ ابر به شکل ، لوبیت نوع نفوذ به شکل ابر (کل لوب را تحت تأثیر قرار می دهد) و ذات الریه موردی ، مشخصه بیماران مبتلا به نقص ایمنی. از بین گونه های ذکر شده ، تصویر بالینی پنومونی موردی شدیدترین است. این بیماری شدید ، با پیش آگهی نامطلوب و عوارضی مانند نارسایی تنفسی و هموپتیز است.

بیماری سل
سل دوباره یک فرم ثانویه است که اغلب از سل نفوذی ناشی می شود. این یک ضایعه سل است که به تدریج رشد کرده و کپسول می شود. علائم ضعیف و پیش آگهی مطلوبی وجود دارد ، سل را می توان با جراحی برطرف کرد.

سل غاری
فرم ثانویه ، که توسط یک حفره جدا شده بدون تغییرات قابل توجه در پارانشیم اطراف مشخص می شود. در صورت عدم جذب نفوذ و ادامه حفره ، در حین درمان می تواند از سل نفوذی ایجاد شود. این یک فرم مزمن است که با درمان ناکافی می تواند به فرم فیبروتیک-غاری تبدیل شود. علائم برونش ریوی ضعیف وجود دارد ، اما ممکن است با هموپتیزی تهدید کننده زندگی با پارگی رگ خونی متسع ، پیچیده شود.

سل فیبروتیک-غاری
شکل ثانویه ، نتیجه درمان ناکافی هر یک از اشکال قبلی - اغلب سل نفوذی. این فرآیند مزمن می شود و حفره هایی وجود دارد که علیرغم درمان بسته نمی شوند. یک دوره موج دار با دوره های بهبود و بدتر شدن علائم وجود دارد. در طول رانش سندرم مسمومیت شدید همراه با خستگی ، از دست دادن اشتها ، تب ، کاهش وزن به کاککسی و سندرم برونش ریوی شدید همراه با سرفه ، تنگی نفس ، خلط شدید وجود دارد. با تغییرات فیبری عظیم و حفره های مداوم مشخص می شود. عوارض ممکن است ایجاد شود - بیماری مزمن ریوی قلب ، نارسایی تنفسی و قلبی.

سل سیروز
فرم ثانویه ، نتیجه درمان ناکافی شکل قبلی. در پارانشیم ریه ، در طی درمان اشکال فعال ، بافت فیبری تشکیل می شود. بافت فیبری عظیم است و کانونهای موردی را که در آنها باکتریهای سل وجود دارد در بر می گیرد ، اما بیماران باسیل نیستند. تصویر بالینی شامل سرفه مزمن همراه با خلط در خون ، هموپتیز و تنگی نفس است. پیش آگهی نامطلوب است ، زیرا نارسایی تنفسی و قلبی به عنوان عوارض ایجاد می شود.

پلوریسم سل
این شکلی است که اغلب با اشکال دیگر همراه است ، اما می تواند به تنهایی توسعه یابد. مسمومیت و سندرم ریوی ، وجود افیوژن سل در پلور وجود دارد ، که با سوراخ شدن پلور ثابت می شود. با تشخیص به موقع پیش آگهی مطلوبی وجود دارد.


منبع :

hamsartime.ir


[ بازدید : 62 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 30 ارديبهشت 1400 ] [ 17:01 ] [ حجت اشرفی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]